andreony
[admin]
Din: bucharest
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 1062
|
|
Lecţia 5: Design pentru Web Anumite observatii privind modul în care utilizatorii de Internet lectureaza paginile Web în scopul efectuarii unor documentari, pentru informare curenta, pentru obtinerea informatiilor în câmpul profesional, pentru satisfacerea unor hobby-uri sau pur si simplu pentru amuzament, au condus la concluzii ce normeaza o proiectare eficienta a unui site Web. Aceste concluzii sunt relevante pentru webmasteri si pentru managerii de companii în elaborarea textului si ilustratiilor pentru materiale pe suport vizual - distribuite prin Internet (pagini Web sau documente prin e-mail). 5.1. Comportamentul utilizatorilor de Internet Cercetatorii de la Institutul Poynter, într-un studiu recent având drept scop relevarea modului în care utilizatorii de Internet citesc noutatile pe Web, au ajuns la urmatoarele concluzii: Se realizeaza o lectura de suprafata combinata cu aprofundari selective. 3/4 din cititori îsi limiteaza lectura la parcurgerea cuprinsului si scurtei descrieri a articolului (modalitate de prezentare foarte utilizata pe Internet). Chiar si atunci când se angajeaza în lectura unui articol întreg, de obicei parcurg efectiv doar 75% din text. Cel mai întâlnit comportament vizeaza "vânarea" informatiilor si ignorarea detaliilor. Dar, odata ce informatia semnificativa a fost identificata, cititorii trec adesea la o lectura de profunzime. Continutul prezentat pe Web trebuie sa sustina ambele aspecte, ce tin de accesul la informatii. Textul trebuie sa se preteze la baleiaj rapid si sa furnizeze în acelasi timp raspunsuri substantiale la cautarile cititorilor. De altfel, o prezentare în modul hipertext permite organizarea continutului în structuri ierarhice multinivelare, navigarea realizându-se facil orizontal, vertical sau în salturi de la o unitate de informatie la alta. Textul atrage atentia înaintea imaginilor si graficelor. La prima vizita pe pagina, privirea baleiaza pe text, oprindu-se asupra titlurilor, subtitlurilor si sumarelor de articole. Titlurile si intertitlurile simple sunt preferate celor cu corp de litera diferit, culoare diferita sau în general caracterizate de un stil (font + culoare + marime) ce contrasteaza cu aspectul paragrafelor cu informatii de continut. O variatie neexagerata a corpului de litera (fontului) este permisa. ÃŽnsa schimbarea culorii folosite pentru continut si marimea disproportionata a literelor din titluri si intertitluri vor determina dificultati de întelegere (rapida) prin discontinuitati perceptive. Lectura intercalata - este folosita des, prin deschiderea mai multor ferestre de navigare în care se cauta separat informatii, se acceseaza adrese cunoscute sau se verifica posta electronica. Studiul Poynter a aratat ca sesiunile de lucru pe Internet se desfasoara prin alternarea ferestrelor si, implicit, alternarea multiplelor situri accesate în acelasi timp, dupa urmatorul model: lectura unor informatii într-o fereastra de navigare; apoi comutarea într-o alta fereastra si vizitarea altui site; revenire în prima fereastra si continuarea primei lecturi, eventual aprofundarea subiectului sau diversificarea temei prin urmarirea legaturilor din pagina initiala; eventuala comutare într-o a treia sau chiar a patra fereastra deschisa etc. 5.2. Sugestii de design Prezentarea pe Web va fi în acord cu aceste caracteristici ale comportamenului utilizatorilor de Internet, în elaborarea materialului tinându-se cont de câteva sugestii deduse logic: Vizitatorul poate fi ajutat sa se orienteze/ reorienteze prin introducerea unor organizatori vizuali: titluri si intertitluri din pagina simple si clare ce permit o orientare rapida în continut; titluri de pagina semnificative ce ajuta la recunoasterea sitului chiar daca este minimizat pe taskbar. Designerul trebuie sa porneasca de la premisa ca vizitatorul nu îsi mai aminteste pasii de navigare ce l-au adus în fata unui anumit material: se dovedeste utila inserarea în antet a unui "fir al Ariadnei" (ex.: antetul acestei pagini) care indica pozitia actuala în succesiunea sau în structura ierarhica a sitului web; pastrarea culorilor standard pentru legaturile active (albastru pentru linkuri nevizitate si rosu închis pentru linkuri vizitate) usureaza orientarea, recunoasterea si structurarea mentala a continutului informational ce se parcurge. Folosirea unei terminologii standard elimina timpul suplimentar acordat de vizitator pentru recorelari si circumscrieri de sens la schimbarea rapida a contextului. Nu trebuie pierdut din vedere faptul ca sesiunea de lucru a unui vizitator poate dura câteva ore, cu intercalarea surselor de lectura, alternarea si varierea modalitatilor de lucru sau chiar cu întreruperi de durata ale navigarii. 5.3. "Texte scanabile" S-a constatat ca cei care utilizeaza frecvent Internetul nu citesc paginile Web cuvânt cu cuvânt. Privirea scaneaza textul, baleiaza, oprindu-se asupra unor cuvinte sau propozitii. Acest comportament caracterizeaza aproximativ 79% din utilizatorii de Internet, potrivit concluziilor unui studiu din 1997. ÃŽn concluzie, echipa de autori de texte si designeri ar trebui sa furnizeze text "scanabil", care sa se preteze la baleiere vizuala, folosind: cuvinte cheie evidentiate (prin îngrosare, variatie de culoare, marime, prin pozitie distincta, în grup de elemente separat clar). O buna modalitate de evidentiere o constituie marcarea cuvintelor semnificative ca linkuri, în cazul în care se pot face trimiteri de la acestea la unitati de informatie explicative sau corelate semantic. Cuvântul respectiv va aparea în pagina subliniat si de culoare albastra - asociatie de indicatori relevanta pentru un utilizator de Internet. intertitluri semnificative pentru continutul etichetat; marcarea listelor cu simboluri (buline sau icon-uri) pentru fiecare item; o singura idee în fiecare paragraf. Utilizatorii trec cu vederea orice idee aditionala daca nu este cuprinsa în primele câteva cuvinte ale paragrafului. stilul "piramidei inversate", în care primul paragraf (numit, în literatura de specialitate, lead) prezinta succint esenta informatiei; paragrafele urmatoare dezvolta datele enuntate, aducând informatii complementare. jumatate (sau chiar mai putin) din numarul de cuvinte folosite într-o prezentare conventionala, pentru print. 1. Verifica situl pe care il realizezi acum, sub aspectele evidentiate în aceasta lectie. 2. Studiaza, prin metoda observatiei directe, comportamentul utilizatorilor de Internet din jurul tau. ÃŽncearca sa stabilesti motivul pentru care este abandonata o pagina web fara a se citi tot continutul acesteia. Realizeaza, împreuna cu colegii de echipa, o pagina web care sa tina cont de toate sugestiile de design vizual din acest curs. Pagina trebuie sa contina între 5 si 10 paragrafe, cu informatii la alegere. Mai multe informatii despre realizarea acestei teme vei gasi în casuta de email.
_______________________________________ ------ eVoLuTiOn ------
|
|